elisabeth andrée

about crochet

dutch – nederlands

1 Comment

 

today a post in dutch because my dutch friends like to have a translation of the english terms that i use in my patterns.

op verzoek vind je op deze pagina de vertaling van de engelse termen die ik in mijn patronen gebruik. eerst even een kleine toelichting. een aantal jaren geleden was er in het nederlands weinig te vinden over haken en op internet vond ik zonder moeite stapels en stapels informatie in het engels. ik heb geleerd met diagrammen te werken en dat heeft eigenlijk mijn voorkeur. ik kan geen diagrammen maken dus ik type mijn patronen netjes uit, hoewel het heel veel tijd kost. ik vind het leuk mijn haakperikelen te delen met anderen vandaar dat je op deze website het een en ander over haken kunt vinden. ik hoop dan ook dat je hier de nodige inspiratie opdoet.

 

termen in mijn patronen

de termen die ik gebruik zijn in het amerikaans engels, ik vind en vond dat gemakkelijker om te leren dan het brits engels. onderaan deze tekst vind je linkjes naar handige documenten met uitgebreide informatie.

 

1

kettingsteek of losse

chain

ch

2

halve vaste

slip stitch

ss (ook vaak sl.st., maar ik schrijf altijd ss)

3

vaste

single crochet

sc

4

half stokje 

half double crochet

h dc / hdc

5

stokje

double crochet 

dc

6

dubbel stokje

treble

tr

 

handige links

op mypicot.com vind je een zeer uitgebreide lijst met vrijwel alle symbolen die je bij het haken gebruikt, met daarbij de termen in zowel brits als amerikaans engels. kwestie van je eigen voorkeur. daarnaast vind je op dezelfde site een goede uitleg om met diagrammen te werken, mocht je dat – nog – niet onder de knie hebben. 

er zijn natuurlijk meerdere goede sites – ravelry bijvoorbeeld – maar ik vind mypicot stijlvol en duidelijk en je kunt er ook mooie stekenpatronen downloaden. er is nog een site die ik je graag onder de aandacht breng, die van jessica tromp. via de link kom je op een pagina met veel uitleg en tekeningen.

 

veel succes er mee!

One thought on “dutch – nederlands

  1. Hai Andrée,Wat geweldig deze uitgebreide en snelle reactie. Dank je wel. Ik heb ook al op Mypicot en Jessica Tromp gekeken maar ik had de indruk dat ik er niet helemaal goed uitkwam. Mijn blog is http://www.kaatjeco–kaatjeco.blogspot.com Pinterest moet ik er nog even opzetten. Heel leuk maar verslavend en je ziet echt heel veel dingen die je dan ook weer wil maken, mooi vindt……Je bent trouwens al verschillende keren gepind hoor, niet alleeen door mij?!?Ik ben pas begonnen met haken, ongeveer met kerst en ben op het moment weer heel actief. Kussens, slingers, theelichtjes. Ik ga er ook meer van op mijn blog zetten.Nogmaals hartstikke bedankt en ik zal je zeker nog eens bloggen want een van de dingen op mijn verlanglijstje is je orange tas met de festonhaken. Heel mooi!!groetjes, Karin